2007'den Bugüne 84,905 Tavsiye, 26,559 Uzman ve 18,915 Bilimsel Makale
Site İçi Arama
Yeni Tavsiye Ekleyin!



Psk. M. Berk KARAOĞLU
■ Çocuk ve Ergen Psikolojisi
■ Aile Terapileri
■ Bireysel Psikoterapi
■ Cinsel Terapiler
"gia" Filmi Karakter Analizi
YAZI #3926 © Yazan Psk.Necdet DÖNMEZ | Yayın Ekim 2017
1960-1986 yılları arasında Amerika’da yaşamış olan süper model Gia CARANGİ’nin hayat hikayesini konu alan filmdir. Filmde Gia CARANGİ’yi Angelina JOLİE canlandırmıştır.
Gia CARANGİ’nin Yaşamı
Babası İtalyan annesi Galler-İrlanda kökenli olmakla birlikte Amerikalı’ydı. Amerika’da ilk süpermodel olarak kabul edilmektedir.
Gia Marie Carangi’nin hikayesi 29 Ocak 1960’da başlıyor. Üç çocuklu bir ailenin yalnız kızı olan Gia’nın çocukluk yıllarına dair hatırladığı en net detay annesi Kathleen ve babası Joseph’in bitmek bilmeyen kavgaları. Onbir yaşına geldiğinde Kathleen ailesini terk eder. O yıllara kadar idol olarak gördüğü annesinin evden ayrılmasıyla hayatının en zor zamanlarını geçirir.
Genç kızlığa ilk adımını attığı yıllarda Philedalphia’nın gay kulüpleriyle tanışır. Cinsel yöneliminin farkına varması da bu yıllara tekabül eder. Koyu bir David Bowie hayranı olduğu bilinen Gia, dönemin “Bowie Kids” akımına sıkı sıkıya bağlanır. Marihuana, uyarıcı haplar ve alkol Gia’nın hayatının büyük bir bölümünü kapsar. Değişen yüz hatları ve belirginleşen güzelliği, Kathleen için kaçırılmaması gereken bir fırsat olur ve Gia’yı modellik yapması için ikna eder.
17 yaşında bir gece klubünde Maurice Tannenbaum tarafından keşfedilmesi de bu yıllarda gerçekleşir. “Onu bir gece kulüpte gördüğümde çekimine kapıldım ve onun fotoğraflarını çekmek istedim. O da fotoğraflarının çekilmesini istedi. Bu çiğ güzelliği görmeliydiniz.” Daha sonra Gia için New York günleri başlar. Maurice onu Wilhelmina Cooper’ın ajansına götürür. Cooper bu eşsiz güzelliğin karşısında öyle heyecanlanır ki onunla kontrat yapmayı bile unutur.
1978’in son aylarında Vogue da dahil olmak üzere bir çok dergide kapak olur. Dönemin en ünlü ajansları onun peşinden koşar. Bu göz kamaştırıcı hayatın içinde dahi kendini yalnız hisseder. Meslektaşı Julie Foster, Gia’nın bazı zamanlarda sadece birisinin sevgisine ihtiyaç duyduğunu, bazen gece yarısı evine geldiğini ve sadece ona sarılmasını istediğini söyler
Hiçbir zaman ait olmadığı renkli dünyadan uzaklaşmak amacıyla kokainle tanışır. O yıllarda modelleri geç saatlere kadar ayakta tutmak için kullanılan kokain, Gia için çok farklı anlamlar taşır. Aynı yıllarda başka bir Vogue projesi için dönemin en farklı fotoğrafçılarından Chris Von Wangenheim ile tanışır. Wangenheim çekim sonrası sanat yapmak istediğini söyler ve kimin onunla kalacağını sorar. Gia ve makyaj sanatçısı Sandy Linter stüdyoda kalır ve dünyanın en güzel kadını tel örgüler arkasında siyah beyaz karelerle vücudunun tüm güzelliklerini gözler önüne serer. Sandy tel örgülerin diğer tarafından çekime katılır, Gia ilk kez o gün gördüğü Sandy’e ilgi duymaya başlar. Zamanla bu ilgi aşka dönüşür, moda dünyasının en çok konuşulan ilişkilerinden biri başlar. Gia, Sandy’i hayatının merkezine alır ve ilişkileri dört ay sürer. Ayrılık sonrası işler Gia için içinden çıkılmaz bir hal alır.
1980 yılında Ajans sahibi Wilhelmina Cooper’ın akciğer kanseri sonucu hayatının son bulmasıyla Gia için kariyerini ciddi bir şekilde etkileyecek çöküntü dönemi başlar. Bu dönemde eroin ile tanışır. Hayatından çıkan birçok insanın aksine uyuşturucunun onu hiçbir zaman bırakmayacağı hissine kapılır. Kısa bir süre içinde modellikten kazandığı tüm parayı uyuşturucuya yatırır. Eroinle olan ilişkisi kariyerini neredeyse bitirme noktasına getirir ve Gia ile çalışmak artık dayanılmaz bir hal alır.
Çok geçmeden eroinden uzaklaşmak ve hayatında yeni bir sayfa açmak için New York moda camiasından uzaklaşma kararı alır, bir detoks programına yazılır. 20 yaşında bir eroin bağımlısı olan üniversite öğrencisi Rochelle ile ilişkiye başlar. Rochelle Gia’dan çok daha kötü bir durumdadır. Kurtulma çabası başarılı olmaz, 1981 yılında önce sarhoş araba kullanırken daha sonra ailesi ve arkadaşlarından para çalarken yakalanır. İkinci kez yazıldığı uyuşturucu tedavi programı, yakın arkadaşı Chris Von Wangenheim’ın bir trafik kazası sonucu ölmesi sonucu tekrar yarıda kalır.
Moda camiası Gia’nın kariyerinin tamamen bittiğini düşünür. Zamanında peşinden koşan ajans sahipleri yeni yüzler aramaya yönelir. Bir yıl sonra Kuzey Afrika’da üzerinde uyuşturucu madde ile yakalnır ve kariyeri geri dönüşü olmayan bir şekilde son bulur.
Atlantic City’de yeni bir hayat kurmak isteyen sıra dışı model, ailesinin baskısı sonucu tekrar rehabilitasyon programına başlar. Altı aylık bir tedavi sonrası hastaneden çıkar ve çeşitli mağazalarda kasiyerlik yapmaya başlar. Bu arada üniversiteden dersler almaya başlar. En büyük hayali olan fotoğrafçılık ve sinematografi alanına yönelmiştir.
Hastaneden çıkmasından üç ay sonra, ortadan kaybolur. Kendisinden haber alınamaz ve yeniden başladığı eroin alışkanlığı ile Atlantic City’e geri döner. İhtiyacı olan parayı kazanmak için erkeklerle birlikte olmaktadır, birkaç kez tecavüze uğrar. Aniden hastalandığı bir gün annesi yanına gelir, hastaneye giderler. Kontroller sonucu önce zatürre daha sonra AIDS teşhisi konulur. Hızla kötüye giden durumu sonucu solunum makinasına bağlı bir hayat yaşar.
Gia, 18 Kasım 1986’da, 26 yaşında hayata veda etmiştir. Durumu ve ölümü kimseye açıklanmadığı için cenazesine moda dünyasından kimse katılmaz. Ölümünün açıklanmasının ardından da tek bir kişi taziye bildirir.
Gia Karakterinin Analizi
Deskriptif açıdan bakıldığında da (DSM 5 kriterleri; terk edilmekten kaçınmak için çılgınca çabalar, gözünde aşırı büyütme ve yerin dibine sokma (idealizasyon-devalüasyon ilkel savunma mekanizmaları), kimlik karmaşası, kendine kötülüğü dokunabilecek en az iki alanda dürtüsellik (filmde cinsellik ve madde kötüye kullanımı net olarak görülüyor), uygunsuz yoğun öfke…) gelişimsel ve psikodinamik açıdan bakıldığında da (Kimlik dağınıklığı, eyleme vurmalar, ilkel savunma mekanizmaları, terk depresyonu…) “Borderline Kişilik Bozukluğu”nun izleri rahatlıkla görülebilmektedir.
Gia karakterinin hangi davranışının psikodinamik açıdan neye işaret ettiğine birkaç farklı açıdan bakacak olursak;
Annesiyle yaşadığı bir sahnede annesi evine gitmek istemektedir. Gia ise gitmemesi için onu ikna etmeye çalışmakta, ağlamakta, ona engel olmaya çalışmaktadır. Annesinin eve dönmekte ısrarcı olmasıyla birlikte Gia’nın duygu durumu birdenbire değişmekte, kötü kendiliğe geçmekte ve annesine yoğun bir şekilde öfkesini yansıtmaktadır. Ve henüz saniyeler önce annesine gitmemesi için yalvaran Gia annesine hakaretler ederek evden gitmesini ister. Burada Gia’nın yaşadığı terk edilmeye larşı hassasiyeti ve iyi duygularla kötü duyguları arasındaki ani salınımı rahatça görülebilmektedir. Burada Gia yaptığı işle kendine ait bir dünya kurmuştur ve annesi bu dünyadan çekilip gitmek istemiştir. Bunun üzerine Gia’nın hissetkleri muhtemelen;
1. Cinai Öfke
2. İntihara meyilli depresyon
3. Panik
4. Umutsuzluk ve çaresizlik
5. Boşluk ve hiçlik
6. Suçluluk
Bunlar annesinin gidişine yönelik hissettiği “Terk Depresyonu Bileşenleri”dir.
Terk depresyonu sonrası çoğunlukla yaptığı şey uyuşturucuya sığınmaktır (eyleme vurum)
Kim olduğu ve ne olduğuyla ilgili bir fikri yoktur;
“İstediğim nedir, ben ne istiyorum?”
“Yaşanan olaylardan ayrı kalıp yeni bir kişilik edinmek…” gibi cümleleri kimlik dağınıklığıyla ilgili fikir vermektedir.
Ona iyi hissettirecek her durumda ödüllendirici nesne ilişkileri parça birimi, kötü hissettirecek her durumda geri çekilen nesne ilişkileri parça birimi aktifleşmektedir (İyi nesne iyi kendilik-Kötü nesne-kötü kendilik, dolayısıyla bölme, idealizasyoni devalüasyon ve yansıtmalı özdeşim savunma mekanizmaları aktifleşmektedir.)
Bunun yanı sıra cinsel yönelim olarak lezbiyendir. Sevgilisi Linda ile ilişkisinde daha ziyade erkeksi yönleri ön plandadır. Bir sohbetlerinde Linda’ya “Ben kral olayım sen sen de kraliçe ol.” Diyerek sanki bu özelliğini ortaya koymuştur. Burada babayla özdeşim kurarak ondan aldığı özelliklerle ilişkide hakim konumda olmak istemektedir ve ona “sahip” olmak istemektedir. Sanki daha “güçlü” olarak terk edilmekten kendini korumaktadır. Diğer yandan bu “anneyle tekrar bir olma” ihtiyacını da gideriyor olabilir. Yani anneden ayrışmış ama gitmek istiyor gidemiyor dönmek istiyor dönemiyor (Mahler’in Ayrılma-Birey Olma Evresinin Yeniden Yakınlaşma Alt Evresi, 18-24 ay) Bir de Kernberg’e göre “kimlik difüzyonu” arttıkça farklı cinsel yönelimler görülebileceği belirtilmiştir.
Özetle; terk edilmeye karşı hassasiyeti, terk edilme sonrası ortaya koyduğu eyleme vurmaları, çok sık değişen duygudurum salınımları, yalnız kalma kapasitesinin düşük olması, kullandığı ilkel savunma mekanizmaları, tam ve bütün bir kimlik hissinin olmayışıyla Gia karakteri “Borderline Kişilik Bozukluğu” tanı kriterlerine uyum göstermektedir.
     5 Beğeni    
Facebook'ta paylaş Twitter'da paylaş Linkin'de paylaş Pinterest'de paylaş Epostayla Paylaş
Yazan Uzman
Necdet DÖNMEZ Fotoğraf
Psk.Necdet DÖNMEZ
İstanbul (Online hizmet de veriyor)
Klinik Psikolog
TavsiyeEdiyorum.com Üyesi41 kez tavsiye edildiTavsiyeEdiyorum.com'u sıkça ziyaret ediyor.
Psk. M. Berk KARAOĞLU
■ Çocuk ve Ergen Psikolojisi
■ Aile Terapileri
■ Bireysel Psikoterapi
■ Cinsel Terapiler
Makale Kütüphanemizden
İlgili Makaleler Psk.Necdet DÖNMEZ'in Makaleleri
► Karakter Problemleri ve Vajinismus Dr.Mehmet TEKNECİ
► Karakter Eğitimi,çocukları Yemek Yasak! Psk.Dilek AKICI TAYANÇ
► Modern İnsanın Psikolojik Analizi Psk.İzzet GÜLLÜ
TavsiyeEdiyorum.com Bilimsel Makaleler Kütüphanemizdeki 18,915 uzman makalesi arasında '"gia" Filmi Karakter Analizi' başlığıyla benzeşen toplam 30 makaleden bu yazıyla en ilgili görülenleri yukarıda listelenmiştir.
► Dini Takıntılar Nisan 2019
Sitemizde yer alan döküman ve yazılar uzman üyelerimiz tarafından hazırlanmış ve pek çoğu bilimsel düzeyde yapılmış çalışmalar olduğundan güvenilir mahiyette eserlerdir. Bununla birlikte TavsiyeEdiyorum.com sitesi ve çalışma sahipleri, yazıların içerdiği bilgilerin güvenilirliği veya güncelliği konusunda hukuki bir güvence vermezler. Sitemizde yayınlanan yazılar bilgi amaçlı kaleme alınmış ve profesyonellere yönelik olarak hazırlanmıştır. Site ziyaretçilerimizin o meslekle ilgili bir uzmanla görüşmeden, yazı içindeki bilgileri kendi başlarına kullanmamaları gerekmektedir. Yazıların telif hakkı tamamen yazarlarına aittir, eserler sahiplerinin muvaffakatı olmadan hiçbir suretle çoğaltılamaz, başka bir yerde kullanılamaz, kopyala yapıştır yöntemiyle başka mecralara aktarılamaz. Sitemizde yer alan herhangi bir yazı başkasına ait telif haklarını ihlal ediyor, intihal içeriyor veya yazarın mensubu bulunduğu mesleğin meslek için etik kurallarına aykırılıklar taşıyorsa, yazının kaldırılabilmesi için site yönetimimize bilgi verilmelidir.


03:01
Top