2007'den Bugüne 92,262 Tavsiye, 28,210 Uzman ve 19,973 Bilimsel Makale
Site İçi Arama
Yeni Tavsiye Ekleyin!



Aile Oyunları
YAZI #6620 © Yazan Uzm.Psk.Beria TOPTAŞ | Yayın Temmuz 2020
Oyunun Adı: Toptan Hikaye
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: Konuşabilen herkes katılabilir oyuna.
Oyuncu Sayısı: 2 ve üzeri sayıda kişinin katılımı ile oynanabilir.
Oyun Malzemeleri: Yumuşak bir top ya da oyuncak
Süreç:
• Katılımcılar birbirlerini görecek bir yuvarlak oluşturacak şekilde ayakta dururlar.
• Aralarında topu birbirlerine atmalarını ve tutmalarını sağlayacak boş bir alanın olması gerekir.
• Seçilen kura sonucu katılımcılardan biri topu eline alarak oyunu başlatır.
• Topu elinde tutarken bir hikayenin bir cümlesini söyler (örn: “bir tavşan günlerden bir gün ormandaki hayatından sıkılmış, şehirdeki akrabalarını görmeye gitmeye karar vermiş” ).
• Cümleyi söylerken de olduğu yerde bir hareket yapması beklenir( olduğu yerde yürüyormuş gibi yapmak, etrafında dönmek, eğilip doğrulmak, oturup kalkmak gibi).
• Cümlesini tamamlayan üye hemen topu bir başka üyeye atar.
• Kendisine top gelen üye hikayenin kaldığı yerden bir başka cümle ekler ve cümlesini söylerken de bedensel hareketini yapar.
• Cümlesini tamamlayan vakit geçirmeden topu başka üyeye atar.
• Üyeler istedikleri kadar uzatabilir ya da bitirebilirler.
• Hep aynı üyelerin paslaşması diğerlerinin sıkılmasına sebep olur. Bunu engelleyecek dengeyi sağlamak önemlidir.
Kazanımlar:
• Ebeveyn için çocuklarının iç dünyasında olup bitenleri anlamaya yardımcı olabilecek bir oyundur.
• Karar verme becerisini geliştirir.
• Hızlı seçimler yapmayı teşvik eder.
• Hikayeyi takip edip ona uygun şekilde tamamlama becerisini geliştirir.
• Yaratıcı olmaya teşvik edicidir.
• Aynı anda bedensel ve sözel aktiviteyi kullanma becerisini geliştirir.
• Dikkati toplama ve sürdürme becerisini geliştirir.
• Bedensel olarak hareket çeşitliliği için birbirinden öğrenme ortamı sağlanmış olur.
• Fiziksel olarak aktivite sağlanmış olur.
Alternatifler:
1- Top olmadığında yumuşak bir küçük oyuncak ya da atık kağıtların buruşturulmasıyla elde edilecek bir topçuk kullanılabilir.
2- Oyunun zevkli hale getirilmesi için eğlenceli unsurlar yetişkin tarafından zaman zaman oyuna katılabilir.
3- Ortam ve top uygunsa açık alanda da oynanabilir. Bu durumda topu havadan değil de yerden sektirerek atmak gibi alternatifler geliştirilebilir.

Oyunun Adı: Balon Battı Mı Balon Arttı Mı?
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: tüm ailenin birlikte katılabileceği bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar yönergeleri kendileri yerine getirebilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yönergelerle yardımcı olunabilir.
Oyuncu Sayısı: 2 ve üzeri katılımcı ile oynanır. Kişilerin bireysel olarak da uygulayabilecekleri bir etkinliktir.
Oyun Malzemeleri: Balon ve ağzını bağlamak için ip, iğne, kalın uçlu keçeli kalem.
Uygun Zaman Aralığı: Oyunun peryodik olarak oynanması mümkündür. Başlangıçta düzenli olarak her akşam bu oyunun oynanması oyunun öğrenilmesini sağlar. Böylece çocuklar duygularını, düşüncelerini hayatlarında olup bitenleri fark ederek zihinlerinde daha kolay düzenleyebilirler. Bir süre sonra oyun haftada bir güne çekilip haftanın her Cuma akşamı ya da her Pazar akşamı belirlenebilir bu oyun için.
Süreç:
• Tüm katılımcıların birer balonunun olması sağlanır.
• Oyun öğrenilene kadar bir yetişkin tarafından idare edilebilir. Daha sonra sıra ile oyunun tüm aile üyeleri tarafından yönetilmesi sağlanabilir.
• Aile üyelerinin birbirleri ile yüz yüze olacak şekilde mümkünse yuvarlak ya da oval bir şekilde oturmaları uygun olur. Masanın etrafı değil de ortada açık bir alanın olması sağlanmalıdır.
• Oyunu yönetecek yetişkin aşağıdaki yönergeyi diğer üyelere verir:
• “ Elinizdeki balonlar içinizde hissettiğiniz duyguları içine hapsedebileceğiniz ya da saklayabileceğiniz birer depo.
Bugün (bu hafta- bu ay) hangi duygu içinizde çok dolaştı?
Kızdınız mı?
Neşelendiniz mi?
Korktunuz mu?
Utandınız mı?
Endişelendiniz mi?
Bir şeylerden tiksindiniz, mideniz mi bulandı?
Üzüldünüz mü?
Ya da başka nasıl bir şey içinizde fazla miktarda vardı bugün (bu hafta- bu ay)?
Bunu biraz düşünün.
Bu duyguyu bulduğunuzda balonunuzu dudağınıza götürüp içinizdeki bu duyguyu ağzınızdan balonun içine üflemeye başlayabilirsiniz.
İçinizden çıkarırsanız daha rahat olacağınız bir duyguyla bu balonu şişirebilirsiniz.
Ya da size iyi hissettiren ve onu sık sık hatırlamak isteyeceğiniz bir duygunuzu bu balona doldurabilirsiniz.”
• Herkesin biraz düşünmesi ve sonra balonunu şişirmesi beklenir.
• Katılımcıların kendi kendilerine bunu yapmaları yeğlenir. Ancak oyun henüz yeni öğrenilirken kendi kendine düşünüp bulamayan üyelere, bitirmiş üyeler yardım edebilir.
• Herkes balonunu istediği büyüklükte şişirebilir.
• Balonların ağzını bağlamak konusunda yardımlaşılması iyi olur.
• Herkesin balonu elinde olduktan sonra aile üyeleri sırasıyla balonlarının içine ne üflediklerini anlatırlar.
• İçine doldurulan duyguların olaylarla bağlantısı konuşulabilir.
• Anlatacakları biten üyeye yönetici bu duyguyu dışarı çıkarmış olmanın, bu duyguyu balonun içine doldurmanın nasıl geldiğini sorabilir.
• Anlatan üyeye bu balonun içindeki duygudan kurtulmak mı, bu duyguyu sık sık hatırlayıp enerji mi dolmak istediği sorulur.
• Üye balona hoşnut olduğu bir duygu koyduysa saklamak istemesi beklenir. Bu durumda kalemle balonunun üstüne içinde ne olduğunu hatırlatacak bir şey yazması ya da çizmesi konusunda bir yönlendirme yapılır.
• Üyenin kendisini hoşnut etmeyen bir duygusu varsa balonun içinde bundan kurtulmak ister mi diye sorulur ve bu durumda da bu balonu iğneyle patlatması teşvik edilir.
Kazanımlar: Katılımcıların duygularını fark etmelerini, duyguların olaylarla bağlatılarını kurmalarını, duygularını kontrol edebilecekleri yaşantısını deneyimlemelerini sağlamaya yönelik bir oyundur.
Alternatifler:
1- Evde balon olmadığında bunu hayali bir balon şişirme olarak oynamak da mümkündür. Çocuklara bunu öğretmek için bir yetişkin model olabilir. Ellerini ve ağzını kullanarak bir balonu tutuyor ve içine üflüyormuş gibi bir hareketi yapmak ve git gide balonun şiştiğini ellerin arasındaki boşluğu büyüterek göstermek mümkündür. Sonra hayali bir ip ile balonun ağzını bağlamak için birinden yardım alınabilir. Oyunun sonunda da balonun patlatılması yine hayali iğne yardımıyla yapılabilir. Ya da balon üzerine resim/yazı üye tarafından diğer üyelere anlatılır ya da söylenir. Balonsuz balon şişirme etkinliğinde yönetici balonları dağıtmaya başlamadan herkese birer balon vereceğini ve bu balonların görünmezlik boyasıyla boyandığını söyleyerek oyunu renklendirebilir.
2- Balonu şişirirken birinin balonunun patlaması durumunda hemen bu durumun yarattığı duygu bulunur. Bu duygunun başka bir balona doldurulmak istenilen bir duygu olup olmadığı üzerine konuşulabilir. Bu da çocukların “an”da kalmalarına yönelik bir yaşantı oluşturmuş olur.
3- Olumlu bir duyguyu içine koyduğu ve saklamak istediği balona yazar ya da çizerken patlarsa o duygunun kaybolmadığı, her yere saçıldığı, o odanın o bölümünün o duyguyla dolduğu için istediğinde gelip oradan bu duyguyu alabileceği söylenebilir.
4- Katılımcıların mizahi bir şekilde anlatmaları ve oynamaları model olunarak teşvik edilirse herkesin eğlendiği ve kazandığı bir oyun haline gelebilir.



Oyunun Adı: Sahnede Sandalyeler
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: tüm ailenin birlikte katılabileceği bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar yönergeleri kendileri yerine getirebilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yönergelerle yardımcı olunabilir.
Oyuncu Sayısı: Aile üyeleri birlikte oynarlarsa daha keyifli olması beklenir.
Oyun Malzemeleri: Katılımcıların kendilerine ait birer giysisi. Katılımcı sayısı kadar sandalye ya da yastık benzeri bir malzeme.
Uygun Zaman Aralığı: Aile üyelerinin birlikte olduğu her zaman oynanabilir.
Süreç:
• Tüm katılımcılar oyun alanına getirdikleri kendilerine ait giysiyi bir sandalyeye giydirir, üzerine ya da altına koyarlar(örneğin; gömlek, tişört gibi bir giysiyi sandalyenin sırt kısmına giydirmek, ya da şapkayı oturma yerine koymak, ayakkabıyı sandalyenin altına koymak mümkün).
• Sandalyeler yarım ay şeklinde, aile üyelerinin rahat göreceği konuma yerleştirilir.
• Katılımcılar sahnedeki sandalyeleri görecek şekilde oturup sırası gelen üyeyi sahnede izlerler.
• Sahneye çıkma sırası üyeler arasında daha önce çekilecek kura ile belirlenebilir.
• Sırası gelen üye sahnedeki sandalyelerden istediğine oturarak o kişi olabilir.
• Sahnedeki üye oturduğu sandalyedeki giysiyi üzerine kısmen ya da tamamen giyebilir.
• Rolüne geçtiği kişi olarak isteklerini, duygularını, düşüncelerini diğer üyelere seslendirir (örneğin; “babasının gömleğini giyip onun sandalyesine oturan çocuk “Sürekli gürültü yaptınız, bi haber izletmediniz. Sizi hafta sonu maça götürmeyeyim de görün gününüzü” diyerek baba rolüne ses vermiş olur)
• Daha sonra üye rolden çıkmadan hangi duygu ile ne yaptığını söyler. Bulmakta zorlanan üyeye diğerleri yardım edebilirler (örneğin; “öfkelenince cezalandırdım” diyebilir).
• Hep aynı kişi ya da kişilerin değil de tüm aile üyelerinin seslerinin sahnede olması için ilk turda seçilen sandalyeler dışında seçim yapma kuralı konabilir.
• Sonraki turlarda herkes istediği kişiyi canlandırabilir. Böylece bir kişinin üzerinde birikmiş fazla enerji varsa bunun görülmesi ve kısmen tahliyesi mümkün olur.
• Oyun birkaç tur sonra tamamlanır.
• Oyuna başlamadan, aşağılama, küçümseme, alay etme, değersizleştirme gibi diğerini rahatsız edecek bir şey yapılmasının kural dışı olduğu belirtilmelidir.
Kazanımlar: Katılımcıların ailedeki diğer kişiler tarafından nasıl görülüp, algılandıklarına ilişkin bir geribildirim almaları sağlanmış olur. Bir baba çocuğunun gözünden kendisini görebilir. Duygu, davranış, bedensel duyum, düşünce, etki arasındaki bağları fark etmeye yönelik olumlu katkı sağlar.
Alternatif:
Yeterli sandalye olmayan bir ortam söz konusu ise kırlent, yastık gibi eşyalar giysileri taşıyabilirler.



Oyunun Adı: Süpürge Torbasından Tohum Torbasına
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: Tüm ailenin birlikte oynayabileceği bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar yönergeleri kendileri yerine getirebilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yönergelerle yardımcı olunabilir.
Oyuncu Sayısı: 2 ve üzeri katılımcı ile oynanır.
Oyun Malzemeleri: Evdeki nesneler ya da oyuncaklardan birlikte seçilecek/yapılacak torbası olan sembolik bir süpürge ile bir de sihirli tohum torbası (kullanılmayan giysileri torba olmak için bir forma sokarak kullanmak mümkün).
Uygun Zaman Aralığı: Oyunun peryodik olarak oynanması mümkündür. Başlangıçta düzenli olarak her akşam bu oyunun oynanması oyunun öğrenilmesini sağlar. Böylece çocuklar hem kendilerinin hem de diğerlerinin duygularını, düşüncelerini hayatlarında olup bitenleri fark ederek zihinlerinde daha kolay düzenleyebilirler. Bir süre sonra oyun haftada bir güne, daha sonra da ayda bir güne çekilip haftanın her Cuma akşamı ya da her ayın ilk Pazar akşamı belirlenebilir bu oyun için.
Süreç:
• Gün sonunda aile üyeleri bir araya gelirler.
• Oyunu idare edecek olan yetişkin kuralları anlatır.
1- Oyunda kullanılacak malzeme (süpürge ve tohum torbası) aile üyeleri ile birlikte tasarlanıp hazırlanmadıysa üyelere bu malzemeleri tanıtır.
2- Herkes öncelikle biraz düşünür. O gün (hafta ya da ay) gruptaki üyelerden hangisinin bir yaşantısı, bir duygusu, bir düşüncesinin ona fazla geldiğini hissediyorsa onu içlerinden düşünmelerini ister (babanın çok çalışıp eve daha az gelmesi, annenin işsiz kalacağı kaygısı, ablanın sınav heyecanı gibi…).
3- Karar veren oturduğu sandalyeye sırtını çevirerek oturarak seçimini yaptığını gruba belli eder.
4- Oynama sırası en küçük üyeden başlayarak yapılabilir.
5- Sıra kendisinde olan , eline süpürgeyi alarak, o gün(hafta-ay) kimden bir yük almak istiyorsa onun önüne gider ve ona sorar: “senden …….. durumdaki …….. nun fazlasını bu süpürgenin torbasına çekebilir miyim?” (mesela; bugünkü fazla bağırmanı bu süpürge ile alabilir miyim?, “işsiz kaldığın için yaşadığın üzüntünün çok fazla olduğunu görüyorum. Bunun fazlasını bu süpürgeye doldurabilir miyim?, ders çalışmaya isteksizliğini bu süpürgeye doldurabilir miyim? Vb.)
6- Sonra iki üye arasında pazarlık başlar. Seçilen kişinin izin vermesi için onu ikna etmeye çalışır. Neden bunu istediğini, kendisinin bundan nasıl etkilendiğini anlatabilir( mesela; sen bu kadar bağırdığında ben de bağırmak istiyorum, sen sürekli koştuğunda komşular rahatsız oluyor vb.)
7- İzni aldıktan sonra tasarım süpürge ile seçilen üyenin en çok nerelerinde birikmişse oralara dikkat ederek bedenini süpürür (örneğin; omuzlarının ya da suratında kaş arasının daha derin temizliğe ihtiyacı olduğunu hissediyorsa oraları daha yoğun temizler).
8- Sembolik olarak kişinin yükleri, kirleri, fazlalıkları süpürgenin içine çekildikten sonra süpürge kenara bırakılır ve tohum torbası alınır.
9- Tohum torbasından bu kişiye sihirli bir tohum seçer. Bu tohum o kişiye iyi geleceğini düşündüğü herhangi bir şeyin tohumu olabilir. Verdiği tohumun ne olduğunu ve hangi koşullarda yetişebileceğini o kişinin kulağına sır olarak fısıldar(mesela; “arkadaşlarıyla iyi ilişkiler tohumu” verdiği birine bu tohumun güler yüzlülükle yetişeceğini söyleyebilir)
10- Tüm üyeler seçimlerini yapıp tohumlarını ektikten sonra içlerindeki tohuma can suyu vermek için hep birlikte aile kültürüne uygun bir içecek içilebilir (çay, ıhlamur vb.).
Kazanımlar:
• Katılımcıların evdeki diğer kişileri duyguları, düşünceleri ve hayatlarındaki olaylarla fark edip bunlar arasındaki bağlantıları kurmalarını destekler.
• Empatiyi geliştirir.
• Çocukların büyüklerden öğrenmesi için uygun ortamı sağlar.
• Herkesin birbirinden geri bildirim almasını olanaklı kılar.
• Sebep- sonuç ilişkisini kurma becerisini geliştirir.
Alternatifler:

1- Katılımcıların mizahi bir şekilde anlatmaları ve oynamaları model olunarak teşvik edilirse herkesin eğlendiği ve kazandığı bir oyun haline gelebilir.
2- Eğer yaşı küçük üyelerin oyunu anlamakta zorluk çekecekleri düşünülüyorsa oyunda sıra büyükten küçüğe kuralı ile oynanabilir.
3- Oyun ardışık günlerde oynanıyorsa ertesi gün üyelerin bir gün önce kendilerine verilen tohumun ne olduğunu diğer üyeler tahmin etmeye çalışırlar. Böylece oyunun boyutu zenginleştirilmiş olur. Tahmin edilemeyen üyelere başka ne ile beslerse bu tohumun daha güzel yetişeceği konusunda fikirler söylenebilir.
Oyunun Adı: Hisli Pandomim
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: Tüm ailenin birlikte katılabileceği bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar daha kolay oynayabilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yardımlar verilebilir.
Oyuncu Sayısı: Oyuncu sayısı arttıkça daha çok eğlenilebilir.
Oyun Malzemeleri: Küçük not kağıtları. Kura çekmek için kullanılabilecek bir kavanoz ya da kese.
Uygun Zaman Aralığı: Aile üyelerinin birlikte olduğu her zaman oynanabilir.
Süreç:
• Tüm katılımcılar birbirini görecek şekilde otururlar.
• İçlerinden bir gönüllü yazman olarak seçilir.
• Katılımcılar küçük not kağıtlarına yazılmak üzere akıllarına gelen duyguları söylerler.
• Mümkün olduğunca çok ve çeşitli duygular kağıtlara birer birer yazılır. Yazılan kağıtlar diğer üyeler tarafından dörde katlanarak kavanoz ya da keseye konulur.
• Oyunda yaş sırasına göre sahneye geçileceği belirtilir.
• Oturma düzeni yarım ay şeklinde yapılıp sırası gelen oyuncuyu herkesin göreceği şekilde bir sahne kısmı ayrılır.
• Ailenin yaşı en büyük üyesi kavanoz ya da keseden bir kağıt çeker. Sahneye gider. Bu kağıttaki duyguyu hiç konuşmadan diğer üyelere anlatmaya çalışır.
• İzleyici üyeler doğru duyguyu bulana dek jest ve mimiklerle duygu anlatılmaya çalışılır.
• Sırası gelen üye kurasını çekip, duygusunu oynamaya başlar.
• Oyun tüm kağıtlar/duygular oynana ya da üyeler sıkılana dek devam eder.

Kazanımlar: Katılımcıların duygunun bedende nasıl bir yeri ve etkisi olduğu konusunda farkındalıklarının gelişmesine yardımcı olur. Gözlem ve değerlendirme becerisi kazandırmaya yöneliktir. Bedensel olarak kendini ifade edebilme yeteneğinin gelişmesine katkısı olur. Duygunun dışsallaştırılması yolu ile işlemlenmesi için araç olabilir.

Alternatifler:
1- Bu oyunu değiştirerek oynamak aileye bir hareket getirebilir. Sahnedeki üye bu kez kendisi değil, seçtiği bir başka üyeye kağıtta belirtilen duyguyu ifade edecek bir beden duruşu ile bu duyguyu anlatmaya çalışır. Bu sırada sahnedeki üyelerin hiç konuşmaması, diğer üyelerin tahminlerini sıralamaları beklenir. Amaç olabildiğince çabuk duyguyu anlatan beden duruşunu bulup doğru tahmin edilmesidir.
2- Okuma yazma bilmeyen katılımcı varsa o üyenin kağıtlar hazırlanırken duyguları birer sembolle duygunun yanına yapması sağlanabilir. Bunun için emojiler, renkler, emojiler gibi hatırlatıcı ipuçlarından yardım alınabilir. Ne olduğunu hatırlayamazsa bir üye oyuncuya okuyabilir.


Oyunun Adı: Çek Kartını, Al Gardını
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: Tüm ailenin birlikte katılabileceği bir oyundur. 10 yaş ve üzerindeki çocuklar daha kolay oynayabilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yardımlar verilebilir.
Oyuncu Sayısı: 4 ve üstü kişi ile oynanabilir. Oyuncu sayısı arttıkça daha çok eğlenilebilir.
Oyun Malzemeleri: Küçük not kağıtları. Kura çekmek için kullanılabilecek iki ayrı kavanoz ya da kese. Kalem.
Uygun Zaman Aralığı: Aile üyelerinin birlikte olduğu her zaman oynanabilir.
Süreç:
• Tüm katılımcılar birbirini görecek şekilde otururlar.
• İçlerinden bir gönüllü yazman olarak seçilir.
• Yazman ilk kavanoz ya da keseye katılımcıların tümünün isimlerini ayrı küçük kağıtlara yazar.
• Diğer üyeler yazılan isimleri dörde katlayarak kavanoz ya da keseye atarlar.
• Katılımcılar yazman üyenin küçük not kâğıtlarına yazması için akıllarına gelen duyguları söylerler.
• Mümkün olduğunca çok ve çeşitli duygu kâğıtlara birer birer yazılır. Yazılan kâğıtlar diğer üyeler tarafından dörde katlanarak yeni bir kavanoz ya da keseye konulur.
• Oyun için sahnede ilk kimin olacağının seçimi, yaşı en küçük üyenin kavanoz ya da keseden isim çekmesi ile olabilir.
• Kavanozdan adı çıkan kişi isim kesesi ya da kavanozundan karşısında yer alacak kişinin ismini kendisi kura yolu ile seçer.
• İsmi kavanozdan çıkan üyelerin isimleri de tekrar kavanoza konulur.
• Sahneye kimin çıkacağı her defasında en son ismi belirlenmiş üyenin bir sonrakinin adını kura ile seçmesi sonucu belirlenir.
• Oturma düzeni yarım ay şeklinde yapılıp, seçilen oyuncuların herkesin göreceği şekilde sahne kısmını kullanması sağlanır.
• Sahnedeki iki kişi duygu kavanozu ya da kesesinden birer kağıt seçerek duygularını öğrenirler ve duygularını katlayarak kavanoz ya da keseye bırakırlar.
• Bundan sonraki aşamada herkes kendisine çıkan duygu ne ise onu seslendirmeye ve karşısındakinden daha büyük, daha güçlü bir duygu olduğunu karşısındakine kabul ettirmeye çalışır.
• Kendi gücünü göstermek için olaylardan, atasözlerinden, kendi yaşantısından örnekleri kullanabilir taraflar.
• Karşılıklı konuşmanın akış içinde sürmesi önemlidir. Taraflar birbirlerini dinlemeyi deneyimlerler.
• Bir duygunun diğerine üstünlüğü tarafların mutabakatı ile sağlandığında izleyicilerin görüşleri de alınır, hep birlikte bir anlaşma yolu bulunur.
• Sahneye son çıkan üye sahneye yeni çıkacak üyelerden ilkinin ismini kura ile belirleyerek sahneden iner.
• Yeni üye de kura çekip diğer kişiyi belirler. Oyun bu şekilde devam eder.
Kazanımlar: Katılımcıların kendilerini ifade etme becerilerinin gelişimini destekler. Duyguların birbirleriyle karşılaşmasında değişik kombinasyonların sahnede pratiğinin yapılması hayata hazırlık anlamı taşır. Bilgilerin amaç doğrultusunda yeniden gözden geçirilmesi ve organize edilmesini mümkün kılar. Sözel becerilerin kullanılmasını ve geliştirilmesini sağlar. Duygulardan bahsedebilmek, konuşmak yeni ve yoğun duygusal deneyimler söz konusu olduğunda kişilerin bununla ne yapabileceklerine ilişkin ön fikirlerinin olmasını sağlar.
Alternatif:
Duygu isimleri başka oyunlarda da kullanılabilsin diye küçük kağıtlar yerine birbirinin aynı kartonlara yazılıp oradan da çekilebilir. Böylece daha çok ve değişik yolla kullanılması mümkün olur.




Oyunun Adı: Duygusal Bloklar
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: tüm ailenin birlikte katılabileceği bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar yönergeleri kendileri yerine getirebilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yönergelerle yardımcı olunabilir.
Oyuncu Sayısı: En az 2 kişi ile oynanır. Aile üyeleri birlikte oynarlarsa daha keyifli olması beklenir.
Oyun Malzemeleri: Ahşap Denge Oyunu (Jenga), keçeli kalem, her oyuncu için bloklarını içine toplayabileceği birer kutu ya da tabak. Oyunun üzerinde oynanabileceği düzgün bir zemin ( mümkünse masa).
Uygun Zaman Aralığı: Aile üyelerinin birlikte olduğu her zaman oynanabilir.
Süreç:
• Ön hazırlık gerektiren bir oyundur.
• Tüm katılımcıların birlikte oturabileceği bir alanda ortaya ahşap bloklar konulur ve blokların üzerine duygular ve görevler yazılır. Bunu gönüllü biri de yapabilir, hep birlikte de yapılabilir.
• 54 Ahşap bloğun bir geniş yüzüne duygular, diğer geniş yüzüne de görevler keçeli kalemle yazılır.
(Örnek duygular: neşe, tiksinti, üzüntü, korku, öfke, utanç, suçluluk, vb.
Örnek görevler: atasözü, deyim, fıkra, şarkı, film, şiir, kitap, anı, tanım )
• Ahşap bloklar hazırlandıktan sonra bloklar klasik jenga oyunu oynamak için olduğu gibi dizilir ve oyun jenga oyunu gibi oynanır. Tek fark kişinin çektiği bloktaki duygu-görev kombinasyonunu yerine getirmesidir (örneğin; bloğun bir yüzünde ”suçluluk”, diğer yüzünde “fıkra” yazıyorsa kişi içinde suçluluk olan bir fıkra anlatmalıdır).
• Görevini yerine getiren üye bloğu önündeki sepete/kutuya koyar. Eğer görevini yerine getiremediyse blok en üste eklenir. Kule yıkıldığında önünde en çok blok toplanmış üye oyunu kazanır.
Kazanımlar: Katılımcıların entelektüel birikimleriyle duyguları arasındaki ilişkiyi fark etmelerini sağlar. Katılımcıların hem ince motor becerilerini iyi kullanmaları, hem plan yapma becerilerini birlikte kullanmaları gerekir. Çok yönlü kazanımı olan bir oyundur.

Oyunun Adı: Oyna Birader
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: Tüm ailenin birlikte katılabileceği bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar yönergeleri kendileri yerine getirebilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yönergelerle yardımcı olunabilir.
Oyuncu Sayısı: En az 2, en fazla4 kişi ile oynanılabilir.
Oyun Malzemeleri: Kızma birader oyun kutusu, zar, yapışkanlı işaret bantları, kalem, kağıt
Uygun Zaman Aralığı: Aile üyelerinin birlikte olduğu her zaman oynanabilir.
Süreç:
• Oyun öncesi hazırlıklarında iki aşama vardır. İlk olarak zardaki 6 rakamın anlamlarını bir kağıt ya da kalınca bir kartona yazılır. Kolayca okunacak büyüklükte bir yazı karakteri ile yazıcıdan çıktı almak da mümkün.
• Zar puanlarının anlamı şu şekildedir:
1: Yüz ile duyguyu ifade etmek.
(Bu duygu yüzünde kendini nasıl gösterir?)
2: Bütün bedenle duyguyu ifade etmek.
(Bu duygu bedeninde nasıl var olur?)
3: Duygunun ne olduğunu anlatmak.
(Bu duygu nasıl bir şey?)
4: Duyguyla ilgili bir başkasının yaşadığı olayı anlatmak.
(Bu duyguyu hisseden birini hatırladığın bir olay anlatır mısın?)
5: Duyguyla ilgili kendisinin yaşadığı bir anıyı anlatmak.
(Bu duyguyu hissettiğin bir anını paylaşır mısın?)
6: Bu duygunun ortaya çıkmasının amacını söylemek.
(Bu duygu geldiğinde ne anlatmak istiyordur kişiye? Neden gelmiştir?)
• Hazırlığa ilişkin ikinci aşamada oyuncularla birlikte yapışkanlı işaret bantlarına çeşitli duyguları yazmak ve bunları kızma birader tablasında taşların hareket hattı üzerindeki noktalara yerleştirmek yer alır.
• Mümkün olduğunca çok duygu yazılıp, değişik yerlere yerleştirilerek oyuna heyecan katılması mümkündür.
• Hazırlıklar tamamlandığında oyuncular kendilerine birer renk seçerler.
• Her oyuncu bir kez zar atar.
• Atışlarda gelen rakamlardan bir sıralama oluşturularak oynama sırası belirlenmiş olur.
• Oyun, klasik “kızma birader oyunu” gibi oynanır. Ancak taşın üzerinde durduğu noktada bir yapışkanlı işaret bandı varsa kişi o duyguyu zarda atmış olduğu rakamın belirttiği şekilde ifade eder ( örneğin; oyuncu zarı attığında 3 geldi ve taşını 3 kare ilerletti. Taşın yeni duracağı yerde bir duygu ismi yazılı o da “üzüntü”. Oyuncu üzüntü duygusunun nasıl bir şey olduğunu anlatır.
• Sırası gelen oyuncu zardaki rakam kadar taşını hareket ettirir. Eğer taşın durak noktasındaki duyguyu zardaki rakamda belirtilen şekilde ifadelendiremiyorsa kişi hareket noktasından geriye doğru zardaki rakam kadar gider (örneğin; oyuncu zarı attığında 5 rakamı geldiyse, 5 kare ilerler. Orada “tiksinti” duygusunun yazdığını görür. Kendisi ile ilgili tiksindiği bir anı hatırlayamadı ya da anlatamadıysa, bu harekete başladığı noktadan geriye doğru 5 kare geriler).
• Oyun bu şekilde devam eder. Tüm taşlarını kalesine en önce taşıyan oyuncu oyunun galibi olur.
Kazanımlar: Katılımcıların duygularını tanımaları ve ifade etmelerini sağlar. Duyguların bedendeki etkileri, anılardaki duyguları yakalama, duygularla ilgili sözel ifade becerisinin gelişmesi, gibi yaşantıları hem deneyimlemek hem de dinlemek duyguları kontrol edebilmenin kişinin kontrolüne geçmesine yardımı olur.
Alternatif:
Başlamadan önce kararlaştırılan bir görevi kazanan ve kaybeden üyelerin yerine getirmesi ile oyunun hareketlendirilmesi mümkün olabilir (örneğin; ilk tamamlayan çay hazırlar, mısır patlatır vb. ya da sona kalan kutuyu, malzemeleri, çöpleri toplar gibi).









Oyunun Adı: Meşale Sende!
Oyunu Oynayabilecek Yaş Grubu: Tüm ailenin birlikte oynamasıyla anlamlı olacak bir oyundur. 4 yaş ve üzerindeki çocuklar yönergeleri kendileri yerine getirebilirler. Yaşı daha küçük olanlara destekleyici yönergelerle yardımcı olunabilir.
Oyuncu Sayısı: Ailenin tüm üyeleri.
Oyun Malzemeleri: Meşale olarak kullanılabilecek bir eşya ya da oyuncak.
Uygun Zaman Aralığı: Oyunun peryodik olarak oynanması mümkündür. Başlangıçta düzenli olarak her akşam bu oyunun oynanması oyunun öğrenilmesini sağlar. Böylece çocuklar davranışlarının başkalarında hangi duygu, düşünce, davranışa ya da etkiye yol açtığına ilişkin farkındalık kazanabilirler. Bir süre sonra oyun haftada bir güne çekilip haftanın her Cuma akşamı ya da her Pazar akşamı belirlenebilir bu oyun için.
Süreç:
• Meşale olarak seçilen nesne kura ile belirlenen ilk üyeye verilir.
• Meşale elinde olan üye kendi yaptığı bir davranışın diğer üyelerden birinde neye sebep olduğunu söyleyerek meşale ile gidip o üyeye meşaleyi teslim eder( mesela; “sabah yataktan kalkamayınca annemi çok öfkelendiriyorum” der, bunu söylerken annesine doğru gidip meşaleyi ona teslim eder)
• Meşale kendisine gelen üye, önceki üyenin kendisinde hangi duyguya yol açtığını söyleyerek başlar ( mesela; “sabah öfkelendiğimde….”). kendisinin ne yaptığını söyleyerek devam eder( mesela; “kapıları çarpıyorum”). Son olarak da bunun başkası üzerinde nasıl bir etki yarattığını vurgulayarak o kişiye meşaleyi teslim eder( “gürültü çıkardığım için daha geç kalkacak ………. erkenden uyanmış olur” der). Bu sırada da meşaleyi o kişiye teslim eder.
• Bu oyun birbirini etkileyiş zinciri tamamlanana ya da evden dışarıya çıkana dek sürdürülür.
• Zincir tamamlandığında yeni bir başlangıç için yeniden kura çekilebilir.
Kazanımlar: Katılımcıların davranışlarının sonuçlarını fark etmelerine, yaptıklarının sorumluluğunu almalarını sağlamaya katkısı olur. Empati becerisinin gelişmesine yardımcı olur. Sebep sonuç ilişkisini burma becerisi ve mantık gelişimine katkısı olur. Ayrıca sorun çözme becerileri konusunda zihin antrenmanı yapmayı sağlar.
Alternatifler:
1- Meşale yerine bir yumak iple bu oyunun oynanması durumunda kimlerin kimleri nasıl etkilediğini görecek bir ilişki ağını da görmek mümkün olur. Bunun için ilk başlayan üye ipin ucunu elinde tutarak kendisinden sonraki kişiye ipi atar. Her üye kendisinden sonraki kişiye sözü verirken ipi bir tur eline sarıp öyle atar. Böylece zincir tamamlandığında bir ağ oluştuğu görülür. Bu ağ hep aynı kişiler arasında gidip gelme şeklinde mi yoksa tüm ailenin içinde mi dolaştığını gösterir bize.
2- Katılımcıların arada mizahı ortama katmaları konusunda ailenin yetişkin üyelerinin model olmaları durumunda daha keyifli vakit geçirmek mümkün olabilir.




     1 Beğeni    
Facebook'ta paylaş Twitter'da paylaş Linkin'de paylaş Pinterest'de paylaş Epostayla Paylaş
Yazan Uzman
Uzm.Psk.Beria TOPTAŞ
Uzman Psikolog - Psikolojik Danışman
 
Makale Kütüphanemizden
İlgili Makaleler Uzm.Psk.Beria TOPTAŞ'ın Makaleleri
► Aşk Oyunları Dr.Psk.Dnş.Ayavar Cem KEÇE
► Tıpta Algı Oyunları Psk.İzzet GÜLLÜ
► Aşk Kasları ve Cinsel Aşk Oyunları Dr.Psk.Dnş.Ayavar Cem KEÇE
► Aşk Oyunları: Aşk Repertuarınızı Yenileyin Dr.Psk.Dnş.Ayavar Cem KEÇE
► Okul Öncesinde Zeka Oyunları Psk.Dnş.Göksenin TETİK
► Bilgisayar Oyunları: Destek Mi, Köstek mi? Psk.Mustafa Varol YORULMAZ
► Sosyal Becerileri Destekleme Oyunları Psk.Günay BAYDAROĞULLARI
► İlişkilerde Güç Oyunları ve Kontrol Hissi Psk.Nilüfer YALINÇETİN
TavsiyeEdiyorum.com Bilimsel Makaleler Kütüphanemizdeki 19,973 uzman makalesi arasında 'Aile Oyunları' başlığıyla benzeşen toplam 16 makaleden bu yazıyla en ilgili görülenleri yukarıda listelenmiştir.
► Hep Birlikte Evde Haziran 2020
Sitemizde yer alan döküman ve yazılar uzman üyelerimiz tarafından hazırlanmış ve pek çoğu bilimsel düzeyde yapılmış çalışmalar olduğundan güvenilir mahiyette eserlerdir. Bununla birlikte TavsiyeEdiyorum.com sitesi ve çalışma sahipleri, yazıların içerdiği bilgilerin güvenilirliği veya güncelliği konusunda hukuki bir güvence vermezler. Sitemizde yayınlanan yazılar bilgi amaçlı kaleme alınmış ve profesyonellere yönelik olarak hazırlanmıştır. Site ziyaretçilerimizin o meslekle ilgili bir uzmanla görüşmeden, yazı içindeki bilgileri kendi başlarına kullanmamaları gerekmektedir. Yazıların telif hakkı tamamen yazarlarına aittir, eserler sahiplerinin muvaffakatı olmadan hiçbir suretle çoğaltılamaz, başka bir yerde kullanılamaz, kopyala yapıştır yöntemiyle başka mecralara aktarılamaz. Sitemizde yer alan herhangi bir yazı başkasına ait telif haklarını ihlal ediyor, intihal içeriyor veya yazarın mensubu bulunduğu mesleğin meslek için etik kurallarına aykırılıklar taşıyorsa, yazının kaldırılabilmesi için site yönetimimize bilgi verilmelidir.


18:00
Top